Bewegen

8 afval oefeningen voor thuis | Beste oefeningen om af te vallen

afval oefeningen | oefeningen om af te vallen | afval oefening | oefening om af te vallen | afvallen
Geschreven door Bodyheal

Helaas zijn er tegenwoordig erg veel mensen met overgewicht. Veel van deze mensen willen wel graag afvallen maar weten niet precies waar ze moeten beginnen. Sommige mensen nemen allerlei pillen en anderen schaffen allerlei apparatuur aan om de afvalwerk voor ze te doen terwijl zij zich ontspannen. Deze pillen kunnen natuurlijk wel helpen maar dat dit niet op een natuurlijke wijze gaat en schade met zich zal meebrengen, is geen twijfel aan. Het is dus sowieso belangrijk om het etiket te lezen en goed te begrijpen hoe het werkt. Er zijn natuurlijk ook mensen die ervoor kiezen om te sporten of een gezonde afvaldieet te volgen. Helaas stoppen de merendeel van deze mensen vrij snel, omdat ze geen geduld hebben en te snel resultaat verwachten. In dit artikel gaan we uitleggen hoe je snel en toch gezond kan afvallen door middel van sporten. We hebben een aantal effectieve afval oefeningen en tips.

Afval oefeningen | Squats

Ben jij op zoek naar goede oefeningen om af te vallen? Dan zijn squats daar zeker een van! Squats staan vooral bekend om beenspieren en bilspieren te trainen. Daarnaast zorgen ze ook voor sterkere buikspieren en rugspieren en verbeteren ze je uithoudingsvermogen en je kracht. Gezien de grote hoeveelheid aangespannen spieren, is het dus een uitstekende spieropbouw en dus ook afvaloefening. Doordat het je uithoudingsvermogen en kracht vergroot, is het natuurlijk ook een oefening die je ook voor in je dagelijkse leven zal helpen bij het optillen of neerleggen van zware dingen. Squats kan je zowel met als zonder gewichten doen. Hierbij moet je wel goed op je houding letten. Squats doe je als volgt:

  • Sta rechtop. Zorg ervoor dat je benen even breed staan als je schouders.
  • Breng je borst naar voren en houd je buik in om zo je rug hol te maken.
  • Strek je armen recht vooruit als je geen gewichten gebruikt. Mocht je gewichten gewichten gebruiken dan moet de stang op je schouders en moet je uiteraard de stang vasthouden.
  • Vervolgens moet je langzaam zakken (hurken). Blijf zakken tot je bovenbeen horizontaal staat.
  • Tenslotte ga je weer langzaam naar je beginpositie. Dit kan je dan herhalen (drie setjes van tien)

Afval oefeningen | Plank

Een ander supereffectief oefening voor het versterken van erg veel spieren is de plank. Het zijn dan vooral je rechte en schuine buikspieren die worden getraind. Verder gebruik je tijdens deze oefening ook je rug en je benen. Aangezien je met deze oefening veel spieren traint, is het dus ook een goede afval oefening. De oefening is ook goed te zijwaarts te doen. Zo zet je de focus meer op je schuine buikspieren. Het is erg makkelijk om de plank uit te voeren en gaat als volgt

  • Neem als eerst dezelfde houding aan als bij het opdrukken.
  • Let erop dat je rug recht is.
  • Vervolgens ga je door je armen en zorg je ervoor dat je in de zelfde lijn zitten als je schouders.
  • Dit moet je dan zolang mogelijk vol proberen te houden.

Het is belangrijk om te onthouden dat vrijwel alle kracht oefeningen bijdragen aan het versnellen van je metabolisme en dus ook aan je afval proces. De ene oefening heeft echter een grotere bijdrage dan de ander, omdat, met de ene oefening meer en sneller spieren worden opgebouwd dan de ander.

Afval oefeningen | Opdrukken

Afval oefeningen zijn vaak de meest simpele en bekende oefeningen. Opdrukken is bijvoorbeeld een hele bekende oefening. Door op te drukken ontwikkel je onder andere je triceps en je borsten. Door je lichaam recht te houden en goed op te drukken zal je echter ook je rug en buikspieren trainen. Dagelijks opdrukken zal je spieren snel versterken en ook resultaten zijn vrij snel zichtbaar. Opdrukken zal ook invloed hebben op gehele afvalproces. Dit heeft te maken met het feit dat spieren meer energie gebruiken dan lichaamsvet. Hierdoor zal je metabolisme versnellen, waardoor je behalve dat je afvalt tijdens de work-out, ook nog is meer energie zal blijven verbranden, doordat je steeds meer spieren hebt. Bovendien zijn er verschillende manieren van opdrukken, waardoor je verschillen spiergroepen kan trainen. Lees hiervoor het artikel: 5 beste manieren van opdrukken. Kan je nog niet opdrukken? Lees dan de artikel: leren opdrukken. Door de tips te volgen kan ook jij binnen no time opdrukken!

Afval oefeningen | Tricep dip

Er zijn nog veel meer afval oefeningen die je gewoon thuis kan doen. Een ander bekende voorbeeld is de tricep dip. De tricep dip legt de focus zoals de naam ook al zegt op je triceps. Aangezien je triceps de grootste spieren in je armen zijn, is het dus ook een goede oefening om je armomtrek te vergroten en tegelijkertijd ook je metabolisme te versnellen. De tricep dip doe je als volgt

  • Gebruik een stoel of de vensterbank en ga ervoor staan met je rug naar de stoel of de vensterbank toe.
  • Leg je handen achter je rug op de stoel of de vensterbank.
  • Plaats je voeten ongeveer een stap verder, zodat je schuin staat.
  • Laat je vervolgens langzaam zakken, zodanig dat je armen en bovenarmen een hoek van 90 graden maken.
  • Tenslotte ga je weer omhoog en herhaal je dit tien keer.

Afval oefeningen | Lunges

Lunges zijn ook bekende oefening voor thuis. Hierbij train je net zoals bij squats, je beenspieren en je bilspieren. Het is een goede oefening om te combineren met squats. Net zoals alle oefeningen hierboven zijn ook lunges makkelijk uit te voeren. Je stapt als eerst met één been vooruit. Vervolgens laat je jezelf zakken totdat je been een hoek maakt van een 90 graden. Dit herhaal je vervolgens tien keer voor elk been. Normaalgesproken worden er drie setjes van tien uitgevoerd voor elk been. In totaal dus drie setjes van twintig.

Afval oefeningen | Buikspierofeningen

Ook buikspieroefeningen zijn goede afval oefeningen. De meeste mensen zullen deze oefening wel kennen. Plat liggen, handen achter je hoofd en je bovenlichaam optillen. Er zijn echter ook andere variantie van deze oefening. Je kan tijdens het omhoog komen bijvoorbeeld met je rechter elleboog naar je linker been gaan en andersom, met je linker elleboog naar je rechter been. Hierbij train je onder andere je rechte en schuine buikspieren. In je ligpositie kan je echter nog een paar oefeningen doen om je been en buikspieren te trainen. Zo kan je bijvoorbeeld leg lifts doen of ‘fietsen’. Leg lifts doe je door plat te liggen en je benen samen op te tillen en vervolgens weer te laten zakken. Met fietsen bedoel ik dat in dezelfde ligpositie gaat doen alsof je aan het fietsen bent ( trappen met je benen). Deze oefeningen zijn vooral voor je onderste buikspieren.

Afval oefeningen | Cardio oefeningen

Bij afval oefeningen denkt met natuurlijk als eerst aan cardio oefeningen. Dat is zeker niet voor niets. Cardio oefeningen zijn goed voor het verkrijgen en behouden van een gezond gewicht. Er zijn echter veel verschillende cardio oefeningen om af te vallen. Enkele bekenden oefeningen zijn hardlopen, fietsen, touwtje springen, wandelen, roeien, zwemmen en skeeleren. Afvallen met behulp van cardio oefeningen is zeker een goed idee. Hoe hoger je hartslag wordt, des te meer suikers en koolhydraten er worden verbrandt. Ook als je niet naar de sportschool wilt, zijn er veel cardio oefeningen die je thuis kan doen.

Afval oefeningen | High intensity intermittent exercises

Nu we het over hoge hartslag hebben, wil ik het ook even hebben over de high intensity interemittent exercises. Het bestaat uit een set oefeningen die in vrij snelle tempo achter elkaar worden uitgevoerd. Hierdoor blijft je hart snel slaan en ga je ontzettend veel zweten. Het blijkt dat je stofwisseling dan stijgt voor 24 uur en dus meer energie gaat verbranden. Het is zeker aan te raden voor mensen die willen afvallen en kan gecombineerd worden met kracht en cardio oefeningen.

Lees ook het artikel over gezond afvallen. Hierin worden allemaal voedingstips en andere tips gegeven die je zeker kunnen helpen om af te vallen. Begin dus vandaag met het uitvoeren van deze afval oefeningen en zorg ervoor dat je een gezond gewicht hebt!

 

Photo by ThoroughlyReviewed / CC BY

Over de auteur

Bodyheal

Laat een Reactie achter