Bewegen

Hoeveel stappen per dag is gezond? 10000 stappen per dag?

hoeveel stappen per dag is gezond | hoeveel stappen per dag | hoeveel stappen | 10000 stappen per dag | 10000 stappen
Geschreven door Bodyheal

Na de komst van de stappentellers stellen veel mensen dezelfde vraag, namelijk hoeveel stappen per dag is gezond? De hoeveelheid stappen per dag is uiteraard ook afhankelijk van de leeftijd, aangezien oudere mensen vaak eerder moe worden en niet meer in staat zijn lange wandelingen te maken. Vaak wordt gezegd dat 10000 stappen per dag gezond is. Dat klopt ook. Maar aangezien beweging in het algemeen gezond is voor het lichaam kan je in principe ook meer stappen zetten. Hoe meer je beweegt des te beter je lichaam zich voelt.

Hoeveel stappen per dag is gezond?

We weten allemaal wel dat beweging gezond is. Daarom is het belangrijk om voldoende te bewegen. De makkelijkste manier om voldoende te bewegen is door te wandelen. Wandelen is erg bekend, vooral in Japan. Daar is veertig jaar geleden de eerste stappenteller ontstaan. De stappenteller heeft de naam “manpo kei” gekregen. Dit betekent letterlijk 10000 stappen.

Het aantal stappen per dag is natuurlijk afhankelijk van je leeftijd en beperkingen. De Japanse arts Yoshiro Hatano heeft hier onderzoek naar gedaan. Uit de onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld 6000 stappen zetten per dag. De overige 4000 stappen komen overeen met een half uurtje wandelen, gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Vervolgens zijn er veel onderzoeken naar gedaan naar het aantal stappen per dag. Deze hebben ook uitgewezen dat een half uurtje wandelen per dag erg goed is voor het lichaam.

Het aantal stappen per dag is ook afhankelijk van de leeftijd. Uiteraard is de een fitter dan de ander en kan er daarom geen vaste getal genoemd worden voor elk leeftijdscategorie.

Voordelen van 10000 stappen per dag

Des te meer stappen per dag, des te meer gezondheidsvoordelen. Dit is klinkt erg logisch. Ten eerste verkleint beweging de kans op hart- en vaatziekten en zelfs sommige soorten van kanker.

Als we specifiek kijken naar de voordelen van een toename van het aantal stappen per dag, dan is er met name een groot voordeel voor mensen die de dag voornamelijk zittend doorbrengen. Bijvoorbeeld mensen met kantoorbanen, studenten of ouderen. Onderzoek heeft uitgewezen dat een toename van 1000 stappen per dag al veel voordelen kan hebben voor deze mensen. Zo is aangetoond dat het de kans op nekklachten met 14 procent verkleint. Daarnaast is ook bekend dat rugklachten afnemen. Andere onderzoeken naar het effect van 10000 stappen per dag en bloeddruk heeft uitgewezen dat het de bloeddruk verlaagt. Tenslotte  is ook aangetoond dat het de kans op stemingswisselingen en depressie verlaagt.

10000 stappen per dag | Gezond afvallen

Onderzoekers hebben ook vastgesteld dat 10000 stappen per dag effectiever is om af te vallen dan drie keer per week de sportschool te bezoeken. Dit komt doordat we in de sportschool veel koolhydraten verbranden maar weinig vetten. Vet wordt namelijk verbrandt bij een middelmatige inspanning. Dit komt ongeveer overeen met zestig tot zeventig procent van je maximale hartslag. Gezond afvallen kan dus ook gewoon met wandelen.

Simpele tips om de 10000 stappen per dag te behalen.

Om de 10000 stappen per dag te behalen hebben we een aantal simpele tips voor je.

  • Ten eerste is het belangrijk om het aantal stappen bij te houden. Dit kan je doen met je telefoon, fitness tracker, of een smartwatch.
  • Kies altijd voor de trap in plaats van de lift.
  • Moet je ergens op wachten? Ga dan een rondje lopen in plaats van te zitten.
  • Loop korte afstanden in plaats van te bellen of te appen.
  • Ga bij mooi weer lekker wandelen na het eten.
  • Loop naar de supermarkt in plaats van de auto te pakken. Tenzij je veel boodschappen moet doen natuurlijk.
  • Loop heen en weer tijdens het telefoneren.
  • Je kan je auto ook wat verder weg parkeren dan normaal. Zo zal je een aantal stappen meer kunnen zetten.
  • Heb je een hond? Laat je hond dan een keer extra uit.
  • Heb je nog geen auto? Geen probleem. Stap een halte eerder uit de bus.

Door de 10000 stappen per dag een gewoonte te maken zal je merken dat je een stuk fitter bent. Je zal veel minder rug en nek klachten hebben en bovendien zal je ook de juiste gewicht behouden.

 

Photo by Giuseppe Milo / CC BY

Over de auteur

Bodyheal

Laat een Reactie achter