Voeding

Zijn spruitjes gezond? Alle voordelen van spruitjes

spruitjes | spruitjes gezond | zijn spruitjes gezond
Geschreven door Bodyheal

Spruitjes zijn niet voor niets zo populair in Nederland. Het is namelijk een feit dat spruitjes gezond zijn. Waarom zijn spruitjes gezond? Dat gaan we allemaal behandelen in dit artikel. Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat spruitjes behoren tot de familie van de kolen. Dat zegt meteen al veel over de voordelen van spruitjes.

Spruitjes gezond | Voorkomt kanker

Onderzoekers hebben aangetoond dat spruitjes het lichaam reinigen van allerlei stoffen die kankerverwekkend zijn. Deze stoffen noemen we ook wel vrije radicalen. Vrije radicalen richten zowel celschade als DNA-schade aan. Dit leidt tot een grotere kans op ontwikkeling kankertumoren. De reden waarom spruitjes gezond zijn voor kankerpatiënten en mensen die kanker willen voorkomen, is omdat ze sterke antioxidanten bevat. Dit zijn de onder andere de vitamines A, C en E. Spruitjes weten zo de vrije radicalen te bestrijden.

Spruitjes gezond | Voor een goede spijsvertering

De hoge gehalte aan vezels in spruitjes komt de spijsvertering zeker ten goede. Zo stimuleren ze de galsappen en hebben een vocht absorberend werking, waardoor de ontlasting zacht en soepel verloopt. Het voorkomt dus verstoppingen en helpt tegen aambeien en andere darmaandoeningen. Deze vezels zorgen er daarnaast ook voor dat je darmen volledig geleegd en gereinigd worden, waardoor de kans op schimmels en bacteriën worden verkleind.

Spruitjes gezond | Vermindert acne

Acne wordt verergert doordat er veel afvalstoffen in je lichaam bevinden, die zich uiteindelijk kunnen uiten in je huid. Doordat spruitjes je lichaam reinigen van afvalstoffen, helpen ze zeker bij de vermindering van acne. Daarnaast bevat acne veel mineralen zoals ijzer, magnesium en calcium. Bij acne patiënten is er vaak een tekort aan deze mineralen.

Spruitjes gezond | Tegen diabetes

Zijn spruitjes gezond voor diabetes patiënten? Jazeker, ze bevatten namelijk behoorlijk veel vitamine K. Vitamine K zorgt ervoor dat de pieken in de bloedsuikerspiegel lagere pieken heeft. Wetenschappelijk onderzoek heeft bovendien aangetoond dat het gebruik van spruitjes de kans op diabetes type 2 verkleint. Dit geldt zelfs voor mensen die deze type van diabetes in hun familie hebben.

Spruitjes gezond voor de botten

Wist je dat spruitjes gezond zijn voor de botten? Dit komt ook weer door hoge gehalte aan vitamine K. Vitamine K helpt namelijk bij het verhogen van de bot dichtheid. Hierdoor vermindert het de kans bot aandoeningen als osteoporose. Een verhoogde bot dichtheid betekent overigens dat de botten sterker zijn. Daarnaast bevatten spruitjes ook veel calcium, een mineraal die we allemaal goed kennen. Calcium is een erg belangrijk mineraal voor de botten.

Spruitjes gezond | Huidveroudering tegengaan

We hebben het al even gehad over de antioxiderende eigenschappen van spruitjes. Dankzij de antioxidanten bestrijden ze namelijk vrije radicalen. Vrije radicalen zijn de oorzaken voor veroudering. Door ze te bestrijden kunnen spruitjes dus rimpels, uitdroging van het huid en verlies van de glans op het huid voorkomen. Behalve dat spruitjes gezond zijn voor inwendige organen en processen in het lichaam zijn ze dus ook goed voor het huid.

Spruitjes gezond | Natuurlijke ontstekingsremmer

Spruitjes behoren uiteraard tot de natuurlijke ontstekingsremmers. Dit kom onder andere door sterke antioxidanten in spruitjes. Bovendien bevatten spruitjes ook sulforafaan. Onderzoek heeft aangetoond dat sulforafaan een ontstekingsremmend werking heeft op de aderen.

Spruitjes gezond | Stimuleert genezing van wonden

Spruitjes stimuleren de genezing van wondjes op verschillende manieren. Ten eerste verminderen ze de zwelling mede dankzij de hoge gehalte aan foliumzuur. Daarnaast bevatten spruitjes ook veel kalium, wat het bloed kan stollen. Daarom wordt een dieet met spruitjes ook wel aangeraden voor vrouwen die bijna gaan bevallen. Zo kan de bloedverlies beperkt worden.

Spruitjes gezond | Bloedarmoede

Wist je dat spruitjes gezond zijn voor mensen met bloedarmoede? Uiteraard zijn spruitjes ook een uitstekende groentesoort die je zal helpen om bloedarmoede te voorkomen. Ze bevatten namelijk behoorlijk veel ijzer. Langdurige ijzertekort is vaak de oorzaak van bloedarmoede. Bovendien bevatten spruitjes ook veel vitamine C. Deze vitamine bevordert de opname van ijzer. Nog een belangrijke reden dus om te onthouden dat spruitjes gezond zijn! Meer ijzerrijke voeding vind je in het volgende artikel ‘ijzerrijke voeding‘.

Spruitjes gezond voor het gezichtsvermogen

De sterke antioxidanten in spruitjes hebben nog een voordeel. Dit komt weer doordat ze vrije radicalen in het lichaam weten te bestrijden. Deze vrije radicalen zorgen er namelijk ook voor dat ons gezichtsvermogen achteruit gaat. Ze kunnen namelijk de slijmvliezen van de ogen beschadigen. Doordat spruitjes deze vrije radicalen bestrijden, verkleinen ze de kans op  oogaandoeningen als, staar (cataract) en maculadegeneratie.

Spruitjes gezond | Reguleert bloeddruk

Spruitjes zijn geen natuurlijke bloeddrukverlagers maar zijn wel goed tegen bloeddrukschommelingen. Hiervoor moet je spruitjes dus wel regelmatig gebruiken. Het zit namelijk zo dat spruitjes de slechte cholesterol LDL verlagen en daarom behoren tot de cholesterolverlagende voeding. Als de slechte cholesterol hoog is dan creëert het plak aan de binnenkant van de aders, waardoor je aders vernauwen en je bloeddruk verhoogt. Doordat spruitjes de slechte cholesterol verlagen zorgen ze ervoor dat je bloeddruk minder snel zal stijgen.

Spruitjes gezond | Voorkomt multiple sclerose

Spruitjes hebben een bepaalde stofje, genaamd lecithine. Lecithine is een vetachtige stof en bestaat uit choline en lipide moleculen. Lecithine biedt bescherming voor de myeline in ons lichaam. Myeline is de stof die je zenuwen in het centrale en perifere zenuwstelsel beschermt. Myeline zorgt ervoor dat prikkels vanuit je hersenen naar alle andere lichaamsdelen gaan en andersom, zonder te ontsnappen onderweg. Schade aan myeline kan de oorzaak zijn voor allerlei aandoeningen zoals multiple sclerose (MS).

Spruitjes gezond | Natuurlijke antidepressiva

Tenslotte hebben we nog een reden waarom spruitjes gezond zijn. Ze behoren namelijk tot de natuurlijke antidepressiva. Om te beginnen bevatten spruitjes de koolhydraten die je nodig. Ze bevatten langzaam verteerbare koolhydraten, waardoor de voeding toevoer naar je hersenen niet zal schommelen. Daarnaast bevatten ze veel vitamines zoals vitamine C, vitamine D en vitamine B6. Van de laatste vitamine is bekend dat het helpt bij de productie van dopamine. Dopamine is een hormoon die verantwoordelijk is voor emotionele reacties. Het is dus belangrijk dat er voldoende dopamine wordt aangemaakt, wil je emotioneel stabiel zijn. Tenslotte is er nog een reden waarom spruitjes natuurlijke antidepressiva zijn. Ze bevatten namelijk tryptofaan. Van tryptofaan is bekend dat ze angstgevoelens verminderen en rustgevend zijn.

Spruitjes | Gezonde voeding tijdens zwangerschap

Spruitjes zijn echt een ‘must’ voor zwangere vrouwen. Ze hebben erg veel positieve werkingen op de zwangerschap. Om te beginnen bevatten ze erg veel foliumzuur. Voldoende foliumzuur is erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Het verkleint namelijk de kans op miskraam en allerlei aangeboren aandoening van het kind. Verder bevatten spruitjes veel ijzer. Tijdens de zwangerschap heeft de moeder ongeveer 40 procent meer ijzer nodig. Tenslotte kunnen spruitjes ook bloedingen beperken door de gehalte aan kalium. Ben je op zoek naar een completere lijst met meer informatie over gezonde voeding tijdens zwangerschap lees dan dit artikel.

Tip om spruitjes te koken

Het komt vaak voor dat spruitjes fout worden gekookt, waardoor ze een zwavelachtige geur bevatten. Bovendien raken de spruitjes erg veel voedingsstoffen kwijt. Laat het daarom niet meer dan 10 min koken. Na 10 min zijn ze beetgaar en kunnen ze gegeten worden. Op deze manier behouden de spruitjes zo veel mogelijk voedingsstoffen.

Zoals je kunt afleiden van de bovengenoemde weetjes zijn spruitjes gezond en helpen ze bij veel verschillende processen in het lichaam. Wacht dus niet met het toevoegen van spruitjes in je dagelijkse voeding en maak gebruik van de vele voordelen van spruitjes

 

Photo by FraserElliot / CC BY

Over de auteur

Bodyheal

Laat een Reactie achter