Geest Medisch Voeding

Wat is endorfine? Endorfine tekort en endorfine aanmaken

endorfine | endorfine tekort | endorfine aanmaken | endorfine | wat doet endorfine | endorfine verhogen | endorfine productie
Geschreven door Bodyheal

Je hebt vast wel eens van endorfine gehoord. Endorfine is een neurotransmitter. Deze neurotransmitter zorgt voor een gelukkig en tevreden gevoel na bijvoorbeeld een prestatie of na even flink gelachen te hebben. Ze zijn dus belangrijk voor een goede stemming. In dit artikel gaan we kijken wat endorfine precies is en wat het doet. Ook gaan we het hebben over endorfine tekort. Uiteraard gaan we het ten slotte ok hebben over endorfine aanmaken. Endorfine aanmaken kan namelijk op verschillende manieren.

Wat is endorfine?

De hypofyse wordt ook wel het hersenaanhangsel genoemd. Het speelt een belangrijke rol bij het reguleren van veel hormonen aanmaakt. Endorfines zijn neurotransmitters die worden geproduceerd door de hypofyse en bevinden zich in de zenuwcellen van de hersenen. Het eiwitachtige stof wordt ook wel de ‘feel good’ hormonen genoemd, aangezien het veel te maken heeft met het beloningssysteem. Endorfine wordt aangemaakt tijdens het sporten, bij opwinding, pittig eten of als je verliefd bent. Ze blijken een soortgelijke werking te hebben als morfine en heroine, waardoor ze ok een pijnstillende werking hebben.

Wat doet endorfine?

Endorfines hebben ten eerste even pijnstillende werking. Daarom worden er ook endorfines aangemaakt bij pijn. Ook bij het sporten maakt je hypofyse mee endorfine aan. Door de grote hoeveelheid endorfines, die worden aangemaakt tijdens het sporten, heb je amper klachten tijdens het sporten. Daarnaast is endorfine uiteraard ook betrokken bin het beloningssysteem. Ze zijn dus medeverantwoordelijk voor een gelukkig en tevreden gevoel. Endorfines worden dus als pijnstiller bij pijn en als stemmingsoppeper aangemaakt.

Ook zijn endorfines in verband gebracht met gokverslavingen, drugsverslavingen, rookverslavingen, depressie, schizophrenia en stemmingsstoornissen. Het lijstje houdt hier echter nog niet op. Er zijn nog veel meer chronische aandoeningen en stemmingsstoornissen, die in verband zijn gebracht met endorfine. Een acute teveel aan endorfine kan euforische gedrag veroorzaken, zoals overtrainen bij atleten.

Endorfine tekort

Er is sprake van endorfine tekort wanneer de hypofyse te weinig endorfine aanmaakt. Dit ga je zeker ook voelen, aangezien endorfines een belangrijke rol spelen in het creëren van een goed gevoel. Een flinke dip laat dan niet op zich wachten. Endorfine tekort kan klachten als depressie, chronische pijn en een lagere tolerantie voor pijn veroorzaken (pijn wordt harder ervaren). Endorfine tekort kan ook erfelijk zijn. Dat betekent dat de hersenen vanaf de geboorte te weinig endorfine aanmaken. Mensen met aangeboren endorfine tekort zijn vaak snel emotioneel en overgevoelig voor

Endorfine aanmaken

Endorfine is een lichaamseigenstof. Je kan de aanmaak van endorfine verhogen door de volgende dingen te doen.

Begin met fitness of een andere sport

Sporten is echt een van de beste manieren om je endorfine productie te verhogen. Het begint namelijk direct te stijgen, zodra je begint met sporten. Wanneer je lichaam wordt belast gaan er namelijk pijnprikkels naar de hersenen, waardoor de endorfine productie gaat stijgen. Als je geen zin of energie hebt om te gaan sporten dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om iets leuks te doen met je vriend of vriendin. Zolang jij maar plezier hebt, want ook dan worden er meer endorfine aangemaakt.

Endorfine tekort aanvullen kan ook met voeding

Natuurlijk zijn er ook voedingsmiddelen die de endorfine aanmaak kunnen beinvloeden. Van kruiden zoals de Sint Janskruid, Ginseng, Ashwagandha en Rozewortel is bekend dat ze de endorfine kunnen verhogen. Ginseng worst onder andere gebruikt als middel teen stress of vermoeidheid. Ginseng verhoogt de hoeveelheid neurotransmitters, waaronder ook endorfine. De Rozewortel, ook wel bekend onder de naam Rhodiala, stimuleert bijvoorbeeld zowel de endorfine productie als de serotonine productie. Het voorkomt daarmee dus ook serotonine tekort. Hiermee kan je dus ook serotonine verhogen. De Sint Janskruid heeft een soortgelijke werking als de Rozewortel. Tegenwoordig wordt het soms ook voorgeschreven als antidepressiva, aangezien verschillende onderzoeken medicinale eigenschappen hebben gevonden in het plant.

Behalve kruiden zijn er natuurlijk ook andere voedingsmiddelen, die endorfine aanmaken. Een van de beste voedingsmiddelen om endorfine te verhogen is pure chocolade. Pure chocholade heeft daarnaast nog ontzettend veel andere voordelen. De endorfine stimulerende werking van melkchocolade is veel lager dan bij pure chocolade. Kies daarom voor pure chocolade. Ook chilipepers veroorzaken pijnprikkels, waardoor de endorfine aanmaak stijgt.

Positiever denken en meer plezier ervaren

Hoe beter jij je voelt des te groter wordt het de endorfine aanmaak. Probeer daarom altijd zo positief mogelijk te denken. Probeer meer plezier te ervaren. Dat kan je natuurlijk op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld een leuke vakantie boeken, uit eten gaan met je geliefde. Het gaat erom dat jij plezier ervaart. Lachen verhoogt de endorfine aanmaak enorm.

Voldoende rust

Rust, waaronder ook slaap is uiterst belangrijk voor even goede hormoon niveau. Te weinig slaap kan bijvoorbeeld leiden tot een endorfine tekort. 

Andere weetjes over endorfine aanmaak

  • Vanaf het tweede semester (3e maand) van de zwangerschap, scheidt de placenta ook endorfine uit. We weten echter nog niet waarom dat gebeurd. Dat wordt momenteel onderzocht.
  • Ook een heerlijke massage kan ervoor zorgen dat je hersenen meer endorfine aanmaken. De hersenen worden namelijk getriggerd om meer endorfine aan te maken doordat er wordt gewrijfd over de pijnpunten.
  • Acupunctuur kan er ook voor zorgen dat de hersenen meer endorfine  de endorfine productie, omdat de naaldjes pijn creëren, waardoor er meer endorfine wordt geproduceerd.
  • Tenslotte zorgen voorkomen ook meditatie, ultraviolet licht en vrijen endorfine tekort. Ze blijken de endorfine productie namelijk te bevorderen.

Kortom, endorfine is onmisbaar in een gelukkige en gezonde leefstijl. Zorg er daarom voor dat je lichaam voldoende endorfine aanmaakt.

 

 

Photo by Hometown beauty / CC BY

Over de auteur

Bodyheal

Laat een Reactie achter